Aphrodité szigete - Tíz hónap önkéntesség Cipruson

2024.02.23

Napsütés, macskák, halloumi.

Az első benyomásomat a szigettel kapcsolatban tökéletesen tükrözi a fentebb említett három szó. De hogyan is kerültem ide? 2023. áprilisának legvégén kezdtem az önkéntességemet Cipruson a Magyar Önkéntesküldő Alapítvány támogatásával. A fogadó szervezetem hét különböző országból származó önkéntesekből szervezett csapatot, hogy segítsenek a környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos projektjük megvalósításában.

A munkavégzés és a szállás is a fővárosban, Nicosiában volt, ahol a hét önkéntes két lakásban volt szétosztva. A Földközi-tenger kis ékszerdobozának számító Cipruson szinte mindig süt a nap. A nyári hónapok kifejezetten izzasztóak, nem ritka a 40 fok feletti hőmérséklet sem. A rekkenő hőség valamelyest október környékén enyhül, télen pedig 15-20 fokos tavaszias idő a jellemző.

A sziget domináns élőlénye egyértelműen a macska. Ez már a számokból is meglátszik, hiszen több cirmos él Cipruson, mint ember. A sziget gasztronómiája a halloumi köré csoportosul, amely egy speciális juh vagy kecskesajt. Ezt a sajtot nagyon kreatívan használják fel különböző ételekhez, így alkotva zseniális kompozíciókat.

A fenntarthatóság szolgálatában

A ciprusi fogadószervezet programja rendkívül változatosnak bizonyult. Különféle rendezvények megvalósításában és lebonyolításban segédkeztünk, mint például konferenciák vagy workshopok. A projekt fontos eleme volt a saját hírlevél szerkesztése, mely a hét önkéntes közös munkájának gyümölcse volt hónapról hónapra. Ebben a havonta megjelenő online magazinban beszámoltunk az általunk szervezett eseményekről, cikkeket és tippeket osztottunk meg környezettudatosság témában.

Rendszeresen segédkeztünk egy helyi kezdeményezésben, amelynek a neve Zero Food Waste: a helyi zöldség és gyümölcspiacon az önkéntesek összegyűjtik azokat az élelmiszereket, amelyek a kereskedőknek már nem kellenek, és ezeket szelektálják: ami ehető, szétosztásra kerül a rászorulók között, ami már fogyasztásra alkalmatlan: komposztálásra kerül. Ezen kívül egy ciprusi fesztivál szelektív hulladékkezelésében is aktívan részt vettünk, adományt gyűjtöttünk a ciprusi kóbor macskák megsegítésére, valamint egy tengerpartszakasz megtisztításának is a részesei voltunk, ahol láttunk tengeri teknősöket kikelni a tojásokból.

A program részeként minden önkéntesnek meg kellett valósítania saját önálló projektjét. Az én esetemben erre októberben került sor. Az eseménynek a University of Cyprus adott otthont, két egyetemi klub közreműködésével. A workshop témája a tökfaragás és a komposztálás volt. Egy rövid prezentációt tartottam a témában: hogyan készítsünk töklámpást és az ünnepet követően milyen fenntartható módon gondoskodhatunk annak "utóéletéről". A rendezvény második felében mindenkinek biztosítottunk egy tököt és segítséget a faragáshoz. Nagy örömömre az esemény különös népszerűségnek örvendett: többen jöttek, mint ahány helyünk volt. Úgy vélem a legtöbben pozitív élményekkel tértek haza – és egy töklámpással. Reményeim szerint hatással voltam arra is, hogy a későbbiekben elkezdjenek komposztálni. A szervezésben és a lebonyolításban  természetesen rengeteg segítségem volt az önkéntes társaim és a menedzserünk részéről egyaránt.

Szabadidő a szigeten

Szerencsére a tíz hónap alatt bőven volt lehetőség Ciprus felfedezésére annak északi és déli oldalán egyaránt. Amit elöljáróban érdemes tudni, hogy 1974 óta a sziget ketté van osztva, amelynek értelmében az északi oldalon egy külön állam létezik, amit nem ismer el egyetlen ország sem Törökországon kívül.

Ennek fényében elmondhatom, hogy a sziget jelentősebb részét sikerült bejárnom. A déli régió összes nagyobb városba ellátogattam. Limassol, Páfosz és Lárnaka történelmi nevezetességei mellett Ayia Napát érdemes kiemelni, amely a sziget "buli fővárosa" címmel és a legszebb tengerparttal is büszkélkedhet. Az itt található méltán híres Nissie beachel talán csak a sziget északi részéhez tartozó Varosha tengerpartja vetekedhet. A paradicsomi környezet ellenére Varosha városa mégis lakatlan. A sziget északi részének megszállásakor a Zero Food Waste lakosoknak el kellett hagyniuk a helyet és azóta sem térhettek vissza. Így lényegében szellemvárosként funkcionál, melynek egy részét nemrég megnyitották a turisták számára. Egészen hihetetlen élmény volt a lakatlan épületek között biciklizni és egyben szomorú is természetesen, hogy egy konfliktus hogyan tud tönkretenni egy üdülőparadicsomot.

Kirándultam a festői szépségű Tróodosz-hegységben is, amely télen síparadicsomként funkcionál, nyáron pedig szebbnél szebb túraútvonalakon lehet felfedezni a hűs hegységet. Ciprus igazi báját a kisebb falvak adják át igazán. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen megcsodálhattam a csipkéjéről méltán híres Lefkarát, valamint egy ciprusi farmra is ellátogattam.